Інтегрований урок з літературного читання та образотворчого мистецтва.
Літературне читання. Бурхлива, прекрасна, й турботлива віхола в поезії Ліни Костенко «Баба Віхола».
Образотворче мистецтво. Статична та динамічна композиції. Елементарне передавання динамічного стану об’єктів (вітер). Виконання композиції «Хуртовина».
Мета: 1. Навчати сприймати художній образ, майстерно створений поетесою; уважно придивлятися, прислухатися до кожного слова, розмірковувати над його значенням , відчувати настрій, інтонацію. Формувати уміння зображати природу у вітряну та безвітряну погоду. Вдосконалювати навички узгоджувати зображення з форматом, використовувати в повній мірі усю зображувальну площину. 2.Розвивати : вміння уявляти, відчувати настрій персонажів, відтворювати засобами образотворчого мистецтва образи, створені художнім словом поетеси; універсальні особистісні якості та здібності учнів, художньо-практичні уміння та навички. 3.Виховувати любов до природи, художнього слова Обладнання: комп’ютер, підручник В.Науменко «Літературне читання», відеосюжет «http: //www.youtube. com/watch?v = Wh S1 CUPMA -c вьюга. Хааберсти », фарби, пезлі , нерозливайки, аркуші синього картону, роздруковані аркуші з чистомовкою, скоромовкою, віршем про січень, синонімами до слова «віхола»; біла накидка для інсценізації вірша, фотоапарат.
Хід уроку
1. Організаційна частина.
Холодно зараз в лісах і лугах, Холодно зайчикам, лискам, птахам. Затишно, тепло у класі у нас, Доброго дня, вітаю я вас.
2.Вправи для розвитку правильності читання. 2.1.Чистомовка
МА-МА-МА—ПРИЙШЛА ДО НАС ЗИМА. ЛО-ЛО-ЛО—КУЧУГУРИ НАМЕЛО. ЕМ-ЕМ-ЕМ—САНОЧКИ ВІЗЬМЕМ. ДЕМ-ДЕМ-ДЕМ—НА ГІРКУ ПІДЕМ. АМ-АМ-АМ- ОЙ ВЕСЕЛО НАМ.
2.2.Скоромовка ЇХАВ СІЧЕНЬ ВОЗОМ , ВІЗ МІШОК МОРОЗУ, ДО МОРОЗУ КРИГИ, А ДО КРИГИ—СНІГУ.
3.Перевірка ступеню наявності знань ,та досвіду з теми, що вивчатиметься.
3.1.Пропоную переглянути як же відбуваються в природі ті явища, які приносить зима і зокрема місяць січень.(перегляд відео сюжету «http: //www.youtube. com/watch?v = Wh S1 CUPMA -c вьюга. Хааберсти »). –Діти, а хто з вас знає як називається це явище в природі? - Це явище можна назвати такими словами: віхола завірюха, завія, метелиця, заметіль, сніговій, сніговиця, хуґа, хвижа, хвища, хурдига, хурделиця, хуртовина, хуртеча. (Слова надруковані на аркушах паперу вивішуються на дошку.) --Всі ці слова близькі за значенням. —А як вони називаються в мові? —Це синоніми.
4.Мотивація навчальної діяльності учнів. –Природні явища, їх краса, неповторність завжди надихали талановитих людей на створення прекрасних витворів у своїй творчості. Хвилину тому ви бачили роботу оператора, який талановито зафільмував зимову погоду та почули прекрасну музику. А ще сьогодні ми навчимося бачити художні образи створені талантом поетеси Ліни Костенко та відтворемо свої враження засобами образотворчого мистецтва. Після цього уроку ви зможете краще висловлювати свої думки та враження і описуючи зимову погоду використовуватимете красиві, художні слова, яким вас навчить вірш Ліни Костенко, навчитесь придивлятися до оточуючої нас природи і бачити в ній те, що бачать всі талановиті, творчі люди. А ви всі талановиті та творчі.
5.Робота над віршем Ліни Костенко «Баба Віхола».
5.1.Читання вірша Ліни Костенко «Баба Віхола» вчителем. —Діти , чи схожий вірш на погоду. що ви бачили? 5.2.Самостійне читання вірша . Учні діляться враженнями : --Вірш сподобався. Проте виникли питання: --Для чого віхолі ситечко? –А чому вона на мітлі приїхала? --Може вам щось не подобається у віхолі? —Коли віхола справжня, то вона збиває з ніг, очі заліплює, замітає дороги….
5.2. Аналіз вірша за мікротемами. Прочитавши перші два рядки дати дітям завдання: --Перечитайте , уважно «придивляючись» до кожного слова ( «читання під лінгвістичним мікроскопом»): віхолу описано як людину. –На чому вона приїхала? (На метальній метлі). –Яку картину уявили (словесне малювання)? —Якби малювали описану картину , які фарби взяли б? Віхола прилетіла, мете, світу білого не видно (сиво). —Прочитайте наступні 6 рядків, прислухаючись, якими звуками сповнена віхола. —У яких рядках передано звуки заметілі?(Стукала, промовляла до людей). –Чому в рядку «В двері стукала, селом вешталась» поряд два слова, що передають дію? (Вони допомагають відчути рух). –Прочитайте цей рядок. —Віхола розповідає, розмірковує. Про що? --З яких слів ви дізналися, що мороз дуже великий?(сині пальчики), ---Що снігом треба вкрити поля?(мерзне житечко, в полях порожньо). —А навіщо ж ситечко? (Вкрити рівненько сніжком, ніби борошно просіяти. Борошно і сніг білого кольору. ) —Назвіть слова, що римуються ; до слова «порожньо» прочитайте обидва рядки. ---Прочитайте всі рядки, передайте голосом нетерплячість, турботливість баби Віхоли. Ритм рядків бадьорий. —Які слова виповнюють картину кольорами? (Біле, сині. зелене). ---Прочитайте останні два рядки «під мікроскопом». —Помітили слова: «полем їхала, в землю дихала, сива Віхола….» ---Чому строфа закінчується трикрапкою? —Ми можемо домислити: -- чи задоволена баба Віхола? —Про що їй шепоче житечко, що йому сниться?
5.3. Виразне читання вірша учнями.
6. Образ віхоли в картинах художників.
--Ми з вами тільки що читали пейзажний ліричний вірш. Разом з поетесою Ліною Костенко ми створили словесний опис віхоли. --А як же бачать віхолу художники? --Подивіться як можна пензлем та фарбами передати рух снігу. Напрямок вітру, неможливість йти супроти снігу, що несеться в обличчя. —Розгляд репродукцій картин художників, що зобразили віхолу.
7.Малювання образу «Баби Віхола» у композиції «Хуртовина» передаючи динаміку стану об’єктів (вітер)
7.1.--Діти ми вже знаємо з вами . що віхола і метелиця це слова- синоніми, що означають снігопад з сильним вітром, який гне дерева, намітає великі кучугури снігу все навколо вкриває білою ковдрою. —На вашу думку ,який колір нам буде потрібен?—Білий. —А якщо хтось побажає зобразити ялинку ? —То потрібна буде зелена фарба.
7.2. Повторення правил техніки безпеки під час роботи з фарбами та гуашшю. Підготовка до роботи.
7.3. Виконання композиції «Хуртовина».
--Діти, я пропоную вам взяти за основу аркуш синього картону і працювати на ньому білою фарбою або гуашшю.
Робота над створенням композиції.
7.4. Виставка з робіт дітей на дошці.
--Молодці! Ви всі дуже вдало зуміли передати образ віхоли. Ми відчуваємо як рухається сніг, як гнуться від сильного вітру дерева, як тепло стало озимині під кучугурами снігу. 8. Виразне читання-інсценізація вірша Ліни Костенко «Баба Віхола» ученицею в образі «Віхоли».
9.Підсумок уроку. --Що нового ви дізналися про віхолу? --Що робила вона у селі? --З якою метою вона прийшла? —Чи потрібна вона в природі? --Як намалювати віхолу? --Які для цього потрібні фарби?
10.Домашнє завдання.
Виразно читати вірш Л.Костенко «Баба Віхола», а бажаючим вивчити напам’ять.
Немає коментарів:
Дописати коментар