Літературне читання

Інтегрований  урок  з  літературного  читання  та  образотворчого  мистецтва.
Літературне  читання. Бурхлива,  прекрасна,  й  турботлива    віхола  в  поезії    Ліни  Костенко  «Баба  Віхола».
Образотворче  мистецтво. Статична  та  динамічна  композиції.  Елементарне  передавання  динамічного  стану  об’єктів  (вітер). Виконання  композиції   «Хуртовина».
Мета: 1. Навчати  сприймати  художній  образ,  майстерно  створений  поетесою; уважно  придивлятися,  прислухатися до  кожного  слова,  розмірковувати над  його  значенням , відчувати  настрій,  інтонацію.    Формувати  уміння  зображати  природу  у  вітряну  та  безвітряну  погоду. Вдосконалювати  навички  узгоджувати  зображення  з  форматом,  використовувати в повній  мірі  усю  зображувальну  площину.                                                                                                          2.Розвивати : вміння  уявляти, відчувати настрій  персонажів, відтворювати  засобами образотворчого мистецтва  образи,  створені  художнім  словом поетеси; універсальні  особистісні  якості  та  здібності  учнів,  художньо-практичні   уміння  та  навички.                      3.Виховувати любов  до  природи, художнього слова                               Обладнання:  комп’ютер, підручник  В.Науменко  «Літературне  читання», відеосюжет  «http: //www.youtube. com/watch?v = Wh S1 CUPMA  -c вьюга. Хааберсти »,  фарби,  пезлі , нерозливайки,  аркуші  синього  картону, роздруковані  аркуші  з  чистомовкою,  скоромовкою,  віршем про  січень,  синонімами  до  слова              «віхола»;  біла  накидка  для  інсценізації  вірша,  фотоапарат.

 Хід  уроку
1.  Організаційна  частина.
Холодно  зараз  в  лісах  і  лугах,                                                                  Холодно  зайчикам,  лискам,  птахам.                                                         Затишно,  тепло  у  класі  у  нас,                                                                        Доброго дня,  вітаю  я  вас.          
2.Вправи  для розвитку  правильності  читання.                           2.1.Чистомовка
 МА-МА-МА—ПРИЙШЛА  ДО  НАС  ЗИМА.                                                                                                                                                                ЛО-ЛО-ЛО—КУЧУГУРИ НАМЕЛО.                                                                                                                                                                                 ЕМ-ЕМ-ЕМ—САНОЧКИ  ВІЗЬМЕМ.                                                                                                                                                                                ДЕМ-ДЕМ-ДЕМ—НА  ГІРКУ  ПІДЕМ.                                                                                                                                                                           АМ-АМ-АМ- ОЙ  ВЕСЕЛО  НАМ.
2.2.Скоромовка                                                                                                 ЇХАВ  СІЧЕНЬ  ВОЗОМ ,                                                                                                                                                                                                    ВІЗ  МІШОК  МОРОЗУ,                                                                                                                                                                                                          ДО  МОРОЗУ КРИГИ,                                                                                                                                                                                                               А  ДО  КРИГИ—СНІГУ.
3.Перевірка  ступеню  наявності  знань ,та  досвіду з теми,  що  вивчатиметься.
3.1.Пропоную   переглянути  як  же  відбуваються  в  природі ті  явища,  які  приносить  зима  і  зокрема  місяць  січень.(перегляд  відео сюжету «http: //www.youtube. com/watch?v = Wh S1 CUPMA  -c вьюга. Хааберсти »).                                                                                       –Діти,  а  хто  з  вас  знає  як  називається це  явище в  природі?       - Це  явище  можна  назвати  такими  словами: віхола  завірюха, завія, метелиця, заметіль, сніговій, сніговиця, хуґа, хвижа, хвища, хурдига, хурделиця, хуртовина, хуртеча. (Слова  надруковані  на  аркушах  паперу вивішуються  на  дошку.)                                                                    --Всі  ці  слова  близькі  за  значенням.                                                         —А  як  вони  називаються  в  мові?                                                             —Це  синоніми.
4.Мотивація  навчальної діяльності  учнів.                                               –Природні  явища,  їх  краса,  неповторність  завжди  надихали  талановитих  людей  на  створення  прекрасних  витворів  у  своїй  творчості. Хвилину  тому ви  бачили роботу  оператора,  який  талановито  зафільмував  зимову  погоду  та  почули  прекрасну  музику.  А  ще  сьогодні  ми навчимося  бачити  художні  образи створені  талантом  поетеси Ліни  Костенко  та  відтворемо  свої  враження  засобами  образотворчого  мистецтва. Після  цього  уроку  ви зможете  краще  висловлювати  свої  думки  та  враження  і  описуючи  зимову  погоду  використовуватимете  красиві,  художні  слова,  яким  вас  навчить вірш  Ліни  Костенко,  навчитесь  придивлятися  до  оточуючої  нас  природи  і  бачити  в  ній те,  що бачать  всі  талановиті,  творчі  люди.  А  ви  всі  талановиті  та  творчі.
5.Робота  над  віршем  Ліни  Костенко  «Баба  Віхола».


5.1.Читання  вірша  Ліни  Костенко  «Баба  Віхола»  вчителем.            —Діти , чи  схожий  вірш  на  погоду.   що  ви  бачили?                             5.2.Самостійне  читання  вірша .                                                        Учні  діляться  враженнями  :                                                                            --Вірш  сподобався.                                                                                         Проте  виникли  питання:                                                                              --Для  чого  віхолі  ситечко?                                                                           –А  чому  вона  на  мітлі  приїхала?                                                                --Може  вам  щось  не  подобається  у  віхолі?                                        —Коли  віхола  справжня,  то  вона  збиває  з  ніг,  очі  заліплює,  замітає  дороги….
5.2. Аналіз  вірша  за  мікротемами.                                                             Прочитавши  перші  два  рядки  дати  дітям  завдання:                           --Перечитайте ,  уважно  «придивляючись»  до  кожного  слова                (  «читання  під лінгвістичним мікроскопом»):  віхолу  описано  як  людину.                                                                                                              –На  чому  вона  приїхала?  (На  метальній  метлі).                                     –Яку   картину  уявили (словесне  малювання)?                                           —Якби  малювали  описану  картину  ,  які  фарби  взяли б? Віхола  прилетіла,  мете, світу  білого  не  видно  (сиво).                                           —Прочитайте  наступні  6  рядків,  прислухаючись,  якими  звуками  сповнена  віхола.                                                                                            —У  яких  рядках  передано  звуки  заметілі?(Стукала,  промовляла  до  людей).                                                                                                                –Чому  в  рядку  «В  двері  стукала,  селом  вешталась»  поряд  два  слова, що  передають  дію? (Вони  допомагають  відчути  рух).                 –Прочитайте  цей  рядок.                                                                             —Віхола  розповідає,  розмірковує.  Про  що?                                              --З яких  слів  ви  дізналися,  що  мороз  дуже  великий?(сині  пальчики),                                                                                                         ---Що  снігом  треба  вкрити  поля?(мерзне житечко,  в  полях  порожньо).                                                                                                        —А  навіщо ж  ситечко?  (Вкрити  рівненько  сніжком,  ніби  борошно  просіяти.  Борошно  і  сніг  білого  кольору. )                                                  —Назвіть  слова,  що  римуються  ;                            до  слова  «порожньо»  прочитайте  обидва  рядки.                                                       ---Прочитайте  всі  рядки,  передайте  голосом  нетерплячість,  турботливість баби  Віхоли.  Ритм  рядків  бадьорий.                                —Які  слова  виповнюють  картину  кольорами?  (Біле,  сині.  зелене).     ---Прочитайте  останні  два  рядки  «під  мікроскопом».                         —Помітили  слова:  «полем  їхала,  в  землю  дихала,  сива  Віхола….»                                                                                                          ---Чому  строфа  закінчується  трикрапкою?                                                —Ми  можемо  домислити:                                                                            -- чи  задоволена  баба  Віхола?                                                                    —Про  що  їй  шепоче  житечко,  що  йому  сниться?
5.3. Виразне  читання  вірша  учнями.
6.  Образ  віхоли  в  картинах  художників.
--Ми  з  вами  тільки що  читали  пейзажний  ліричний  вірш. Разом  з  поетесою  Ліною  Костенко  ми  створили  словесний  опис  віхоли.           --А  як  же  бачать  віхолу  художники?                                                   --Подивіться  як  можна  пензлем  та  фарбами  передати  рух  снігу.  Напрямок  вітру,  неможливість  йти  супроти снігу,  що  несеться  в  обличчя.                                                                                                           —Розгляд  репродукцій  картин  художників,  що  зобразили  віхолу.
7.Малювання образу  «Баби  Віхола»  у композиції  «Хуртовина»  передаючи  динаміку  стану  об’єктів  (вітер)
7.1.--Діти  ми  вже  знаємо з вами .  що  віхола  і  метелиця  це  слова-  синоніми,  що  означають  снігопад  з  сильним  вітром,  який  гне  дерева,  намітає  великі  кучугури  снігу  все  навколо  вкриває  білою  ковдрою.                                                                                                             —На  вашу  думку  ,який  колір  нам  буде  потрібен?—Білий.              —А  якщо  хтось  побажає  зобразити  ялинку ?                                          —То    потрібна  буде  зелена фарба.
7.2. Повторення  правил  техніки  безпеки  під  час роботи з  фарбами та гуашшю.  Підготовка  до  роботи.
7.3. Виконання  композиції  «Хуртовина».
--Діти,  я  пропоную  вам  взяти  за  основу  аркуш  синього  картону  і  працювати  на  ньому  білою  фарбою  або  гуашшю.
Робота  над  створенням  композиції.
 7.4.  Виставка  з  робіт  дітей  на  дошці. 
--Молодці!  Ви  всі  дуже  вдало  зуміли  передати  образ  віхоли.  Ми  відчуваємо  як  рухається  сніг,  як  гнуться  від  сильного  вітру  дерева,  як  тепло  стало  озимині  під  кучугурами  снігу.                        8.  Виразне  читання-інсценізація  вірша  Ліни  Костенко  «Баба  Віхола»  ученицею    в  образі  «Віхоли».

9.Підсумок  уроку.                                                                                           --Що  нового  ви  дізналися  про  віхолу?                                                   --Що  робила  вона  у  селі?                                                                           --З  якою  метою  вона  прийшла?                                                                 —Чи  потрібна  вона  в  природі?                                                                   --Як  намалювати  віхолу?                                                                             --Які  для  цього  потрібні  фарби?
10.Домашнє  завдання.  
Виразно  читати  вірш  Л.Костенко  «Баба Віхола», а  бажаючим  вивчити  напам’ять.

Немає коментарів:

Дописати коментар