Математика

Інтегрований  урок  з  математики  та  основ  здоровя.
Математика:доба. Година. Хвилина. Секунда. Визначення  часу  за  годинником.
Основи  здоровя:  режим  дня.
Мета:1. вчити учнів розуміти  співвідношення  між одиницями  часу,формувати  вміння  визначати  час  за  годинником; показати  вплив  на  здоровя  людини   систематичного  дотримання  режиму  дня,правильного  розподілу  часу;  2.розвивати  логічне  мислення,  обчислювальні  навички, пам’ять; 3.виховувати  дбайливе  ставлення  до  свого  здоровя , бажання   раціонально  розподіляти  свій  час,  цінувати  кожну  хвилину  свого життя.
Обладнання: астрономічний  капелюх  часу,  модель  годинника,  аркуші  з  роздрукованим  режимом  дня,  по  дві  моделі  годинника  з  рухомими  стрілками  на  кожного  учня,  ілюстрації  до  режиму  дня ,  відеосюжет  «Математика.  Определяем  время  по  часам.»,  ілюстрації  з  енциклопедії  «Світ  тварин».
                                               Хід  уроку
1.Організаційна  частина.
Продзвенів  дзвінок.                                                                                                     Починається  урок.                                                                                                            Будем дружно працювати.                                                                                             Знання  нові  здобувати.                                                                                                 Добре  вчитись—це не значить,                                                                                    Що не  можна  гратись  в  мячик,                                                                                Що  ховатись  слід  від    мами                                                                                        Із цікавими казками.                                                                                                         Все  встигає  той  робити,                                                                                                Хто  уміє  час  цінити.
2.Актуалізація  опорних  знань, умінь  та  навичок.                                             —Ми  з  вами  знаємо, що  всі  події  нашого  життя  відбуваються  в  часі. Час  підкоряється  законам  всесвіту,  космосу, а  ми  його  частинка.  Тому,  сьогодні  з  нами  на  уроці астрономічний капелюх часу  ,  який  приніс  багато  цікавих  для  нас  завдань.
Якщо  ми  відгадаємо  загадки,  то  вони  стануть  ключем  до  брами  часу.  Кожне  завдання-це  зірочка  від  астрономічного  капелюха.                                ПЕРШЕ  ЗАВДАННЯ –ПЕРША  ЗІРОЧКА.
Загадки.
1 Справно йде, хоч ніг немає,
цоки-цок, усім співає.
І секунди, і хви
лини
нам рахує він щоднини.
(Годинник)
.  Що біжить без опочину, 
     Не стає ні на хвилину. 
     Не старіє, не вмирає,
     А все нищить, забирає?
Відповідь на загадку: Час.
 2.  У книжці шість листків простих, сьомий золотий.
Відповідь на загадку: Тиждень, дні тижня.
3.  Сім братів віком рівні, іменами різні.
Відповідь на загадку: Дні тижня.
4.  Дванадцять братів один за одним ходять, один одного не обходять.
Відповідь на загадку: Місяці року.
5.  Летів птах на дванадцяти ногах та одне яйце зніс.
Відповідь на загадку: Рік і місяці
Чорна корова всіх поборола. Білий віл всіх підвів. 

/День і ніч/
--Молодці!  Ми  заробили  першу  зірочку!№1
3.Оголошення  теми  уроку.
--А  зараз  назвемо  наші  відгадки  в  порядку  зростання  у  часі:  доба, тиждень,  місяць,  рік.                                                                                                                          --Діти,  а  хіба  доба  найменша  одиниця  часу?  Що  ми  знаємо  про  неї?         —Доба  має  24  години.                                                                                                   —Так.  діти,  але  існують  ще  дрібніші  одиниці  часу.  А  розібратися  у  співвідношенні  одиниць  часу  нам  допоможе  чарівник,  а  як  він  називається  ви  дізнаєтесь,  якщо  відгадаєте  загадку                                                                                           ·        Ніг не маю, а ходжу,                                                                                                   Рота не маю, а скажу:
Коли тобі спати,
А коли вставати. (Годинник)

--Так  діти  це  годинник  (показ  настінного  годинника).  Сьогодні,  користуючись  моделлю  годинника,  ми  з  вами  навчимося    розуміти  співвідношення  між  одиницями  часу  та  навчимося  визначати  час  за  годинником.  Щоб  потім  у  житті  самостійно  розподіляти  свій  час,  не  гаяти  дарма  жодної  хвилини.
4.Засвоєння  знань,  умінь  та  навичок.                                                                       4.1--Вчитель  бере  до  рук  модель  годинника.                                                           —Діти,  пропоную  вам  провести  дослідження.                                                         —Скільки  стрілок  на  циферблаті?                                                                               —Чи  однакові  вони  за  розміром?                                                                           Як називається велика стрілка?                                                                                     —Як  називається маленька?                                                                                          —Як  вони  рухаються?                                                                                                     --За  одну  годину  хвилинна  стрілка  зробить  один  оберт,а  годинна  стрілка  пройде  лише  відстань  від  однієї  рисочки  до  іншої.   Щоб  дізнатися  ,  скільки  хвилин  пройшла  хвилинна  стрілка  ,  треба  порахувати  рисочки  від  цифри  12.  Від  цифри  до  цифри  для  хвилинної  стрілки  5  хвилин.  Тому,той,  хто  знає  таблицю  множення  на  5,  легко  орієнтується  по  годиннику.  А  ще  на  справжньому  годиннику  є  довга  тоненька  стрілка.  Вона  рухається  швидко.  Коли  вона  зробить  повний  оберт  пройде  1  хвилина.  Отже  робимо  висновок  В одній  годині     60  хвилин,  в  одній  хвилині  60  секунд.
                                                                                                                                            .4.2.Робота  за  підручником  з  математики  сторінка  126.Повторення  та  заучування  правил.  Виконання  завдань  №778,  №779. Робота  в  зошиті  з  друкованою  основою,  сторвінка37   завдання  №5,  №6.                                      ---Молодці.  за  роботу  ми  отримуємо  зірочки.№2, №3
4.3.Перегляд  відео уроку  «Математика.  Определяем  время по  часам».  Під  час  демонстрації    на  питання  лісового  вчителя  будуть  відповідати  не  герої  мультфільму,  а діти.  (використано  інтернет ресурс )
—Молодці,  діти, ви  заробили  ще  одну  зірочку.№3
5.Фізпауза  під  відео  у  музичному  супроводі  «То  не є  проблема»                         --Ви  такі  талановиті.  Нас  нагороджено ще  однією  зірочкою№5                         6.—Діти,  астрономічний  капелюх  пропонує  вам  зясувати  чому  у  однієї  вашої  ровесниці  виникли  проблеми  з  часом.                                                        Слухання  вірша  О.Орача  «Галя—невстигаля».(Читає   напам’ять  учениця).    Галю,  вставай,  умивайся,                                                                                             Та  швидше  до  столу,                                                                                                     --Галю,  мерщій,  убирайся,                                                                                               Бо  спізнишся  в  школу!                                                                                                 Галя  вилежується,  ніжиться                                                                                          І позіхає,                                                                                                                           Довго з портфелем вовтузиться                                                                                      І—не  встигає .                                                                                                                    В  школі  дзвінок  продзвенів                                                                                          І  давно  почалися  уроки.                                                                                                А  коридором  чиї  то                                                                                                       Лунають  поспішливі  кроки?                                                                                  Клас  уже  знає:                                                                                                                Це  знову  спізнилася  Галя.                                                                                     Ні.  не  даремно прозвали                                                                                                                             Її      Невстигаля.                                                                                                               —Дякуємо  за  артистизм  нашій  однокласниці  і  вона  заробляє  для  нас ще  одну  зірочку  №6
--Чому  Галя  завжди  запізнюється?  (вона  неправильно  розподіляє  свій  час)                                                                                                                                      --  Як  можна  їй  зарадити? (Галі  треба  дотримуватися  режиму  дня).                  —Чи  згідні  ви  допоїти  цій  дівчині? (Так!)                                                                 --Спершу  згадаємо  що  таке  режим  дня.
Режим - слово французьке і в перекладі означає "управління". В першу чергу це управління своїм часом. Але зрештою - і своїм здоров'ям, і своїм життям. Режим дня школяра - це чергування праці і відпочинку в певному порядку. У режимі школяра має бути усе точно розподілено: тривалість учбових занять в школі і удома, прогулянки, регулярність живлення, сон, чергування праці і відпочинку. І ця не випадкова вимога .. Від того, наскільки правильно організований режим дня школяра, залежить стан здоров'я, фізичний і психічний розвиток, працездатність і успішність в школі.—За  готовність  допомогти    та  правильне  розуміння  значущості для  здоровёя  режиму  дня  отримуємо  ще  одну  зірочку.№7
7.Практична   робота  за  індивідуальними  завданнями,  що  в  результаті  призведуть  до  колективного  успіху.
У  кожної  дитини  на  столі  аркуш  з  роздруківкою  режиму  дня  та  по дві  моделі  годинників  з  рухомими  стрілочками.  На  дошці  ілюстрації  до  режиму  дня.  Першим  починає  вчитель,  наприклад : 7.00.-підйом.  Вчитель  чіпляє  на  дошку  свою  модель  годинника  ,  на  якому  стрілки  виставленні  на  7.00  та  закріплює  поруч  ілюстрацію  зі  словом  підйом.  А  далі  кожен  учень  повинен  зазначити  на  своїх  моделях  годинників  початок  і  закінчення  кожного  режимного  моменту,  а  потім  закріпити  на  дошці,  додаючи  ілюстрацію  з ключовим  словом.
  По  закінченні роботи  на  дошці  зявиться  режим  дня  з  часом  у  вигляді  моделей  годинників  та  ілюстрацій  з  ключовими  словами.
 –Отже  тепер сподіваємося,  що  Галя  перестане  бути  Невстигалею ,  а ,користуючись  нашим  оригінальним  режимом  дня , стане  дуже  пунктуальною  дівчиною . А  пунктуальні  люди  ніколи  не запізнюються.  За  це  завдання  ми  отримуємо  ще  зірочки№8, №9, №10.
 7.РЕЗЕРВ  ЧАСУ. Астрономічний  капелюх пропонує  дізнатися  вам  як  орієнтуватися  в  часі, якщо  опинитеся  серед  природи,  без  годинника.  Природа  має  свої  секрети. Тут  вам  допоможуть  квіти,  птахи, зорі.  Знаючи.  Коли розкриваються  деякі квіти  можна  орієнтуватися  в  часі  по  їх  цвітінню. А,той,хто  вміє  розрізняти  голоси  птахів,  зорієнтується  в  часі  по  першій  їх  пісні
.    Близько 1:00 ночі прокидаються: лісовий жайворонок на узліссях хвойних лісів (з березня по жовтень), у гаях, парках, садах поблизу води - східний соловей (з квітня по вересень), на узбережжі водойм, порослих очеретом або чагарником - очеретянка дроздовідная (з квітня по серпень)                           
 Від 2 до 3 годин ночі прокидаються: у парках і садах, в дрібнолісся - горихвістка-лисушка (з квітня по вересень), в скелястих горах - горихвістка-чорнушка (з березня по жовтень), на луках, у полях - перепел та польовий жайворонок (з березня по жовтень).
Близько 3 години ночі прокидаються: у лісах, гаях, парках - іволга і зозуля (з квітня по вересень), в лісах, парках, садах і городах - синиця велика (цілий рік), в лісах, парках, садах - зарянка (з березня по листопад, іноді зимує).
Від 3 до 4 годин ночі прокидається: у лісах, парках, різних заростях - кропив'яник (з березня до пізньої осені, іноді зимує), в лісах, парках, садах - зяблик (з березня по жовтень, іноді зимує), в лісах, парках , а взимку в населених пунктах - вівсянка (цілий рік), в лісах, парках, садах - Вівчарик Теньківка (з березня по жовтень) і пищуха (цілий рік).
Близько 4:00 ночі прокидаються: у парках, садах, а взимку й полях - щиглик (цілий рік), в лісах, парках, садах - шпак (з березня по листопад), в парках і садах - канарковий в'юрок (цілий рік), в лісах, парках, садах - зеленушка (цілий рік), в садах, лугах поблизу води - біла Плиска (з березня по жовтень).                                                      
Синиця  прокидається  о 5-6  ранку,  а  горобець  о  6-7  годині  ранку.                                                                                                                     Так що, збираючись до лісу, можете поекспериментувати               При  наявності  часу  все  відобразити  на моделях  годинників  супроводжуючи ілюстраціями  з  зображенням  птахів.                                            За  це  дві  зірочки  №11,  №12.

8.  Домашнє  завдання  Крім  того  що  ви зробите  завдання  за  підручником  математики  та  зошитом  з  друкованою  основою. ,  для  тих, хто  хоче  зацікавити  інших  своїми  відповідями , пропоную  підготувати  інформацію  про  годинники  різних  видів. Хто  вдома  не  має  доступу  до  інтернету,  може  звернутися  до  мене і  я  допоможу  вам  її  знайти.
Додаток—інформація  про  годинники  різних  типів.
ГОДИННИК-ПІВЕНЬ
Уучень 1. Дізнавалися люди час і по живому годиннику. Цей годинник ходить по подвір'ю, махає крилами і кричить: «Ку-ку-рі-ку!». Ще сонце не зійшло, а півень кричить, дере горло: «Скоро ранок! Досить спати!»
За співом півника важко визначити точний час. То півень зі сну з жердини впаде — раніше часу піднімає крик, то лисиці злякається і почне кричати, то лисиця півника понесе і з'їсть.
А якщо немає півня? Як дізнатися час вночі, коли немає сонця і зірки не світяться в похмуру погоду? І приду­мала людина годинник надійніший: він із жердини не валиться, і лисиця його не понесе.

ВОДЯНИЙ ГОДИННИК
2-й учень. У високий і вузький скляний посуд з дірочкою біля дна наливалася вода. Крапля за краплею вона текла із отвору. Води в посудині ставало все менше. На стінках посуди­ни були зроблені рисочки — відмітки, які показували, скільки часу минуло відтоді, коли в посуд налили воду. Во­дяний годинник був теж незручним, тому що треба було постійно долива­ти воду в порожній посуд.

ПІСОЧНИЙ ГОДИННИК
3-й учень. Стали люди голо­ву ламати, як придумати годинник, щоб він однаково точно показував час і вдень, і вночі, і взимку, і влітку, і в будь-яку погоду. І придумали. У цьому годиннику немає ні стрі­лок, ні кружка з цифрами, ні зубча­тих коліщат усередині. Зроблені вони із скла. Два скляних пузирчики з'єд­нані разом з тонесеньким отвором. Всередині — пісок. Коли годинник працює, пісок з верхнього пузирчика сиплеться в нижній. Висипався пі­сок — це означає, що минуло 3, 5,10  хвилин. Годинник перевертають, і рахунок часу продовжується. Пісочним годинником люди корис­туються і тепер. Наприклад, в полі­клініках. За цим годинником хворі одержують лікарняні процедури.

ГОДИННИК-КВІТИ
4-й учень. Давним-давно люди помітили, що одні квіти розкрива­ються вранці, а вдень закриваються, інші розкриваються під вечір, тре­ті — тільки вночі, а вдень завжди за­криті. Відкриваються квіти не тоді, коли вони захочуть, а у «свій влас­ний час». Так з'явився квітковий годинник. Але «ходить» він тільки в сонячну погоду.
Рано-вранці назустріч сонячному промінню піднімає свої голівки кульбаба, а за нею відкриває пелюстки шипши­на, гвоздика польова, льон та інші. Квіти, які рано розкривають пелюст­ки, вдень починають засинати. У по­хмуру погоду квітковий годинник «не працює» зовсім. Квіти залишаються закритими у багатьох рослин. Тому люди їх використовують лише для прикрашання клумб.

МЕХАНІЧНИЙ ГОДИННИК
5-й учень. За переказами, пер­ший механічний годинник з'явився у 996 році у німецькому місті Маг­дебурзі. Досі зберігся годинник на башті Вестмінстерського абатства в Лондоні. Ще в XIII ст. він показу­вав час мешканцям цього міста, по­казує й нині.
На початку XVI ст. нюрнберзький ви­нахідник Петер Генлейн змайстрував кишенькового годинника. Через пів­століття винайшли хвилинну стрілку, а ще через 200 років — секундну.

ГОДИННИК-КАЗКА
6-й учень. Не забули дорослі й про дітей. Вони придумали годинник-казку. Він висить на стіні цен­трального театру ляльок у Москві. Над усіма півень, а навколо нього розташовано 12 будиночків.
Кожну годину, що минула, півень су­проводжує голосним співом, повер­таючись і махаючи крилами. Водно­час один із будиночків відчиняється, з нього виходить ляльковий персонаж. Коли ж годинник відбиває північ чи полудень, відчиняються двері всіх бу­диночків, з них виходять ведмідь, ко­зел, сова, ворона, заєць, лисиця, мав­па, кіт, баран, порося, коза та вовк, і всі разом танцюють під музику.

7-й  учень. Квітковий годинник повернувся до столиці у 2009 році, і не просто повернувся, а здобув світову перемогу за розмірами та красою. Загальний розмір квіткового витвору становив 19,5 м, діаметр циферблату — 16,5м, а довжина хвилинної та часової стрілок відповідно дорівнювала 7 і 4 метрам. Часовий механізм київському квітниковому годиннику подарував Едінбург — місто побратим у Шотландії. Квітуче диво було презентовано на схилі вулиці Інститутської 23 серпня, до річниці Незалежности України. На його створення було використано 50 тисяч квітів, половина з яких утворювала фонове панно, а інша — сам квітковий годинник. То були бегонії, хризантеми, вереск, колеус, каланхое, бархатці та багато інших рослин.
До Дня Незалежності у 2010 році образ годинника знову змінили. Тепер вже на тему народної вишивки, оскільки святкова виставка квітів на Співочому полі мала назву «Ріка вишиванок». Це була третя зміна зовнішності годинника за 2 роки, і кожного разу вигляд клумби вражав своєю красою та вишуканістю. Особливістю нового дизайну став український рушник, який квітами висадили навколо циферблату. На виготовлення рушника пішло 80 тисяч різноманітних квітів, серед яких колеус, сині петунії, червоні бегонії ахерантес та зелена аурея.
                                                                                                  8.Підсумок  вивченого.
Діти.  Подивіться  у  нас  з  вами  годинник,  у  якого  є  тільки  рисочки,  нам  треба  його  зібрати,  але,  щоб  повернути  йому  все  необхідне  потрібно  дати  відповіді  на  питання.  Кожна  правильна  відповідь  дає  змогу  повернути  годиннику  його  деталь.  Вас  у  класі  15  тож  і деталей  15,  а це  значить,  що  повинно  бути  15  правильних  відповідей  на  15  питань.  Годинник  має  бути  зірковим . Ми  використаємо  ті  зірочки,  які  отримали  за  роботу  на  уроці.
—Чому  ви  сьогодні  навчилися?(Визначати  час  за  годинником).                              --Де  ви  змогли свої  знання  використати?  (Складали  режим  дня  для  Галі  невстигалі.)                                                                                                                          —Чому  важливо  дотримуватися  режиму  дня?(Бо  від  цього  залежить  наше  здоровя)                                                                                                                         —Скільки  хвилин  у  одній  годині?(60  хв. )                                                           —Скільки  секунд  в  одній  хвилині?(60  с.)                                                                  —На  що  вказує  коротка  стрілка?(на  години)                                                            —На  що  вказує  довга  стрілка?(на   хвилини)                                                            —На  що  вказує  сама  тоненька  стрілочка?(на  секунди)                                        —Скільки  годин  має  доба?(24  години)                                                                  —О  котрій  годині  треба  вставати?(о  7.00)                                                                —О  котрій  годині  треба  лягати  спати (о21.00)                                                                                                                               —Якщо  ви  на  природі  без  годинника,  як  можна  зорієнтуватися  в  часі.(За  співом  птахів,  або  по  цвітінню  деяких  квітів.)                                                         —Чи  користуються  зараз  люди  пісочним  годинником?(Так,  в  поліклініках.)   ---Показати  на  моделі  годинника  13  годин  20  хвилин.                                           –Показати  на  моделі  годинника  8  годин  30  хвилин.

Молодці, діти!  Ви  всі  сьогодні  правильно  відповіли  і  створили  зоряний годинник.  Я  вірю  в  те.  що  ви  будете дуже  зважено  розподіляти  свій час, з  користю  для  свого  здоровя  і  у вас  на  все  його буде  вистачати.

2 коментарі: